Eindexamentijd in Shahdol                                    

De examens zijn in Shahdol, net als in Nederland, ieder jaar in de maand mei. De meeste klassen hebben een ‘overgangsexamen’, dat ieder jaar rond deze tijd wordt afgenomen. Voor de klassen 10 en 12 is het een extra spannende periode. De leerlingen in klas 10 maken een examen dat bepaalt welke eindexamenrichting ze de laatste twee jaar ze op gaan. Opties zijn bijvoorbeeld: wiskunde, natuurkunde of maatschappijleer. Klas 12 zal na dit laatste examen de school gaan verlaten. We proberen zoveel mogelijk leerlingen te blijven volgen als ze van school gaan.

De overheid in India beloont leerlingen die een hoge score halen op hun eindexamen met een award. Vier leerlingen van onze school hebben meer dan 85% van hun examenvragen goed beantwoord in examenjaar 2012-2013 en hebben daarmee een award gewonnen voor hun goede examenprestaties.

Swami Vedanand en hoofddocent Shankar zijn zeer trots op deze vier leerlingen en op de positieve ontwikkeling van het percentage examenkandidaten.

Het aantal leerlingen dat eindexamen doet stijgt ieder jaar. In 2007 waren het er 9, in 2011 behaalden 37 leerlingen hun eindexamen en dit jaar zijn 51 leerlingen de examenperiode in gegaan.

 

In december 2014 spraken we met twee van deze ‘award winners’ over wat ze na hun eindexamen zijn gaan doen en wat hun droom is voor de toekomst. Sajal en Varsha studeren beiden in het hoger onderwijs in de stad Shahdol.

Sajal is de dochter van een van onze docentes. Ze had maar liefst 90,2 % van de eindexamenvragen juist beantwoord. Haar droom is om docente te worden en ze vertelde hoe Shankar, onze hoofddocent, haar heeft geïnspireerd. Hij leerde haar zelfstandig werken en is haar grote voorbeeld. Het liefst zou ze lesgeven aan de klassen 6 t/m 10, ook wel ‘middle school’ genoemd.

Sajal volgt samen met 150 andere studenten haar eerste jaar college met als hoofdvak Wiskunde. Ze gaat zes dagen per week naar school van 14:00 uur tot 17:00 uur. Ze volgt met name theorielessen en af en toe praktijklessen en daarnaast is alle tijd gevuld met zelfstudie en voorbereiding op de lessen.

Varsha is tweedejaars student en heeft Wiskunde eveneens als hoofdvak. Haar overige vakken zijn Scheikunde, Natuurkunde, Hindi en Engels. Na drie jaar college behaalt ze als het goed is haar Bachelor, daarna wil ze graag een Master doen van twee jaar. Waar ze stiekem van droomt is om na haar master ook nog te promoveren, maar aangezien dit erg duur is, weet ze nog niet of dit haalbaar is. Haar droom is ‘om later Professor Varsha te zijn’ en les te geven in het hoger onderwijs.

Varsha kwam pas in klas 11 bij ons op school. Ze zat eerst op een school van de overheid, maar haar ouders waren ontevreden over het onderwijs. De vader van Varsha moest haar helpen met huiswerk en het voorbereiden van toetsen. Toen haar vader goede verhalen hoorde over de school van de Brahmrishi Mission nabij Shadhol, heeft hij Varsha voor haar laatste twee schooljaren hier naartoe gestuurd.

Toen we Varsha vroegen wat voor haar de grootste verschillen zijn tussen haar vorige school van de overheid en onze ‘private school’ vertelde ze:

 ‘De Shahdol school besteedt meer aandacht aan spiritualiteit, moraal en samenwerking. Het gaat om meer dan alleen de wiskunde of natuurkunde.

Ze vertelde dat ze hier beter begeleid wordt in het voorbereiden van haar examens.

Naast de succesverhalen van deze twee meiden, hebben we ook met een aantal jongens gepraat over hun toekomst plannen. Ze zijn allemaal een andere weg ingeslagen, van hogeschool, technical study tot ‘bookshop owner’. In de volgende nieuwsbrief zullen we hier uitgebreider verslag van doen.